De vragen-editor van Wisster werkt erg eenvoudig. Afhankelijk van het niveau en het onderwerp ben je wel wat tijd kwijt aan het maken van de databases, maar je bespaart op het samenstellen en corrigeren van SO’s, je hebt er jarenlang plezier van en als collega’s willen meewerken valt het allemaal reuze mee.

Echt ingewikkeld is het niet, maar het is uiteraard wel een leuke uitdaging om vragen te bedenken die controleren of het werk gemaakt én begrepen is. Wisster biedt voldoende voorbeelden om snel aan de slag te kunnen.

Wisster controleert, traint en repeteert. Omdat een goed resultaat direct meetelt als cijfer, doen leerlingen er elke les hun best voor, jaar in jaar uit! Omdat bij een “mislukte” test (de vragen waren niet alle drie goed) herkanst mag worden, ontstaat er een vanzelfsprekende onderlinge discussie over de stof, want misschien krijg je zo’n zelfde vraag weer.

De docent heeft voortdurend overzicht over de resultaten van de klas.

Wisster heeft een aantoonbaar positief effect op de examenresultaten.

Om een hele klas met Wisster te laten werken is een viertal werkstations (pc’s, laptops of iPads) met internetverbinding voldoende. In deze tijd mag dat geen echt probleem meer zijn.

Dat valt erg mee. Leerlingen weten dat de Wisster-testjes onder SO-omstandigheden gedaan worden, dus zonder contact met anderen. De praktijk leert dat men onderling een volgorde afspreekt en zich daaraan houdt. Voor het werken met Wisster gelden ook dezelfde regels als het maken van een SO. Hou je daar jezelf niet aan, dan kost dat punten.

De leerlingen ontvangen een individuele ‘pincode’ om Wisster-testjes te kunnen doen. Tijdens een test staat de naam van de betrokken leerling, met (voor de docent) goed leesbare grote letters, bovenaan het scherm. Bovendien kan de docent op zijn/haar eigen werkstation een toets meekijken.

Wisster is zó gemaakt dat de docent steeds de volledige regie heeft. Als hij/zij klassikale uitleg wil geven, kunnen de werkstations bijvoorbeeld even op pauae gezet worden.

Simpel: Wisster werkt per paragraaf. Een geslaagde test voor een paragraaf levert een “sterretje” op. Als een hoofdstuk bijvoorbeeld 4 paragrafen telt, hoort bij 0,1,2,3,4 “sterretjes” respectievelijk het SO-cijfer 1,3,5,7,10. Dit alles uiteraard naar keuze van de docent.

Zoals gezegd kan de docent een toets meekijken en staat de naam van de betrokken leerling in grote letters duidelijk leesbaar bovenaan het scherm. In de praktijk blijkt dit prima controlemiddelen te zijn.